Priser og gebyr
Renovasjonsgebyret dekker all behandling av avfallet fra de private husholdningene i kommunen. Det gjelder henting av avfallet hjemme, utstyr som poser og beholdere, drift av gjenvinningsstasjoner og avfallsanlegg, forsvarlig viderebehandling av avfallet, administrasjon av tjeneste etc.
Gebyret blir fakturert etter det som kalles selvkost. Det vil si at du betaler for det renovasjonen koster, verken mer eller mindre.
Det er kommunestyret i hver kommune som fastsetter renovasjonsgebyret. Forskjell i f. eks. henteavstand og tjenester Sirkula utfører for kommunene, gjør at gebyret kan variere mellom kommunene.
God og riktig sortering av avfallet er det viktigste du kan gjøre. Jo flinkere du er til å sortere, jo mindre restavfall får du. Renovasjonsgebyret styres derfor etter størrelsen på restavfallsbeholderen.
PS! Det koster ikke noe å bytte til større mat-, papir- eller glass- og metallemballasjedunk, kun restavfallsdunk.
Blir boligen stående tom i minimum 3 måneder, kan eier på forhånd søke om redusert gebyr.